Header image

Reglementen

Statuten,

Huishoudelijk reglement,

Bestuursreglement Alcohol in sportkantine.

Cursus

I.C.F. Grachtentochten

Tochtverslagen

Gastenboek

Reglementen

Reglementen van Kanovereniging Sloterplas, Amsterdam.

opgericht: 2 juni 1972.

KANO VERENIGING SLOTERPLAS. AMSTERDAM . Dit exemplaar is een kopie van het origineel. Spellingsfouten, leestekens etc kunnen nog verbeterd worden. Aan dit web-exemplaar kunnen geen rechten onttrokken worden.

STATUTEN.

ARTIKEL 1. NAAM EN ZETEL. De vereniging draagt de naam: Kano Vereniging Sloterplas. Zij heeft haar zetel te Amsterdam.

ARTIKEL 2. DOEL. De vereniging heeft ten doel het beoefenen, propageren en bevorderen van de kanosport.

ARTIKEL 3. De vereniging tracht haar doel te bereiken door: a. het organiseren van, en deelnemen aan wedstrijden; b. het organiseren van, en deelnemen aan toertochten; c. het houden van bijeenkomsten en propaganda feestavonden; d. alle andere wettelijke middelen, die aan het doel bevorderlijk kunnen zijn.

ARTIKEL 4. LIDMAATSCHAP. 1. De vereniging kent ereleden. leden en begunstigers. 2. Ereleden zijn zij, die op voordracht van het bestuur of op voordracht van twee/derde van het aantal leden door de algemene vergadering met twee/derde van het aantal uitgebrachte stemmen tot erelid zijn benoemd op grond van buitengewone diensten aan de vereniging bewezen. 3. Begunstigers zijn zij, die de vereniging financieel steunen zonder lid te zijn. 4. Zij die lid van de vereniging wensen te worden, moeten zich aan het bestuur voorstellen door middel van een schriftelijk aanvraag onder meer behelzend een opgaaf van hun naam en voornaam en adres, bij de secretaris der vereniging. Na veertien dagen te hebben voorgehangen, gedurende welke tijd ieder lid schriftelijk bij het bestuur bezwaar tegen aanneming kan indienen, beslist het bestuur, na onderzoek van eventueel ingebrachte bezwaren, omtrent toelating. Van deze beslissing wordt betrokkene bericht gezonden. De datum waarop een besluit tot toelating wordt genomen, geldt als aanvangsdatum van het lidmaatschap. 5. Tot leden van de vereniging kunnen slechts worden toegelaten zij, die schriftelijk verklaren kennis te dragen van de inhoud van de Statuten en Reglementen. alsmede van alle bepalingen neergelegd in wettig genomen besluiten van de vereniging, daarmee in te stemmen en zich overeenkomstig dit alles te zullen gedragen, die stipt te zullen naleven en uitvoeren. 6. Het bestuur houdt een register waarin de namen en de adressen van alle leden zijn opgenomen. Ereleden en leden hebben te alle tijden het recht dit register bij het bestuur in te zien.

ARTIKEL 5, EINDE VAN HET LIDMAATSCHAP. 1. Het lidmaatschap eindigt: a. door overlijden van het lid; b. door schriftelijke opzegging van het lid, minstens zes maanden tevoren, ingediend bij de secretaris van de vereniging; c. door schriftelijke opzegging namens de vereniging. Deze kan geschieden wanneer een lid heeft opgehouden de vereisten voor het lidmaatschap bij de statuten gesteld te voldoen, wanneer hij zijn verplichtingen jegens de vereniging niet nakomt, alsook wanneer redelijkerwijs van de vereniging niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren; d. door ontzetting. Deze kan alleen worden uitgesproken wanneer een lid in strijd met de statuten, reglementen of besluiten der vereniging handelt, of de vereniging op onredelijke wijze benadeelt. 2. Opzegging namens de vereniging geschiedt door het bestuur. 3. Het lidmaatschap kan onmiddellijk worden beÎindigd indien van de vereniging of van het lid redelijkerwijs niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren. 4. Een lid is niet bevoegd door opzegging van zijn lidmaatschap een besluit waarbij de verplichting van de leden van geldelijke aard zijn veroorzaakt, te zijnen opzichte uit te sluiten. 5. Ontzetting uit het lidmaatschap geschiedt door het bestuur. Van een besluit tot opzegging van het lidmaatschap door de vereniging op grond dat redelijkerwijs van de vereniging niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren en van een besluit tot uitzetting uit het lidmaatschap staat de betrokkene na de ontvangst van de kennisgeving van het besluit beroep open op de volgende algemene ledenvergadering, indien de betrokkene dit schriftelijk kenbaar maakt. Hij wordt daartoe ten spoedigste schriftelijk van het besluit met opgave van redenen in kennis gesteld. Tot dat op het beroep is beslist, blijft het lid geschorst.

ARTIKEL 6, JAARLIJKSE BIJDRAGEN. 1. De leden zijn gehouden tot het betalen van een jaarlijkse bijdrage, die door de algemene vergadering zal worden vastgesteld. Ereleden zijn geen bijdrage verschuldigd. 2. Het bestuur is bevoegd in bijzondere gevallen op schriftelijke verzoek van een lid gehele of gedeeltelijke ontheffing van de verplichtingen tot het betalen van een bijdrage te verlenen. 3. Bij huishoudelijke reglement worden nadere regels vastgesteld omtrent de heffing van de bijdragen.

ARTIKEL 7, RECHTEN VAN ERELEDEN EN BEGUNSTIGERS. De ereleden en begunstigers hebben evenals de leden het recht door de vereniging georganiseerde wedstrijden, oefeningen, toertochten, en andere evenementen bij te wonen.

ARTIKEL 8, BESTUUR. 1. Het bestuur bestaat uit ten minste vijf personen, die door de algemene vergadering worden benoemd en van wie tenminste drie bestuursleden meerderjarig moeten zijn. De benoeming geschiedt uit de leden. 2. De benoeming van bestuursleden geschiedt uit een of meer niet-bindende voordrachten. Tot het opmaken van zulk een voordracht zijn bevoegd zowel het bestuur als tien leden. De voordracht van het bestuur wordt bij de oproeping voor de vergadering meegedeeld. Een voordracht door tien of meer leden moet voor de aanvang van de vergadering bij het bestuur worden ingediend; het bestuur brengt deze voordracht ter kennis van de vergadering. 3. Is geen voordracht opgemaakt dan is de algemene vergadering vrij in de keus.

ARTIKEL 9. EINDE BESTUURSLIDMAATSCHAP. PERIODIEK LIDMAATSCHAP. SCHORSING. 1. Een bestuurslid kan te allen tijde door de algemene vergadering worden ontslagen of geschorst. Een schorsing die niet binnen drie maanden gevolgd wordt door een besluit tot ontslag, eindigt door het verloop van die termijn. 2. Elk besluit treedt uiterlijk na zijn benoeming af, volgens een door het bestuur op te maken rooster van aftreding. De aftredende is herkiesbaar; degene die in een tussentijdse vacature wordt benoemd, neemt op het rooster de plaats van zijn voorganger in. 3. Het bestuurslidmaatschap eindigt voorts door bedanken.

ARTIKEL 10. BESTUURSFUNCTIES. BESLUITVORMING VAN HET BESTUUR. 1. Het bestuur wijst uit zijn midden een voorzitter, een secretaris en een penningmeester aan. Het kan voor elk hunner uit zijn midden een vervanger aan wijzen. Een bestuurslid kan meer dan een functie bekleden. 2. Van het verhandelde in elke bestuursvergadering worden door de secretaris notulen opgemaakt, die door de vergadering worden vastgesteld en ten blijke daarvan door de voorzitter en de secretaris ondertekend. In afwijking van hetgeen de wet dienaangaande bepaalt, is het oordeel van de voorzitter omtrent de totstandkoming van de inhoud van een besluit niet beslissend. 3. Bij huishoudelijk reglement kunnen nadere regelen aangaande vergaderingen van en de besluitvorming door het bestuur worden gegeven.

ARTIKEL 11. BESTUURSTAAK. VERTEGENWOORDIGING. 1. Behoudens de beperkingen volgens de statuten is het bestuur belast met het besturen van de vereniging. 2. Indien het aantal bestuursleden beneden vijf is gedaald blijft het bestuur bevoegd. Het is echter verplicht zo spoedig mogelijk een algemene vergadering te beleggen waarin de voorziening in de open plaats of de open plaatsen aan de orde komt. 3. Het bestuur is bevoegd tot het sluiten van overeenkomsten tot het kopen. vervreemden of bezwaren van registergoederen en het sluiten van overeenkomsten waarbij de vereniging zich als borg of schriftelijke verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidsstelling voor een schuld van een derde verbindt. 4. De vereniging wordt in- en buiten rechte vertegenwoordigd door de voorzitter en de secretaris of hun plaatsvervangers.

ARTIKEL 12. REKENING EN VERAN'IWOORDING. 1. Het verenigingsjaar loopt van ÈÈn oktober tot en met dertig september. 2. Het bestuur is verplicht van de vermogenstoestand van de vereniging zodanige aantekeningen te houden dat daaruit te allen tijde haar rechten en verplichtingen kunnen worden gekend. 3. Het bestuur brengt op een algemene vergadering binnen zes maanden na afloop van het verenigingsjaar. behoudens verlenging van deze termijn door de algemene vergadering zijn jaarverslag uit en doet, onder overlegging van een balans en een staat van baten en lasten, rekening en verantwoording over zijn in het afgelopen boekjaar gevoerd bestuur. Na verloop van de bedoelde termijn kan ieder lid deze rekening en verantwoording in rechte van het bestuur vorderen. 4. De algemene vergadering benoemt jaarlijks uit de leden een commissie van tenminste twee personen. die geen deel mogen uitmaken van het bestuur. De commissie onderzoekt de rekening en verantwoording van het bestuur en brengt aan de algemene vergadering verslag van haar bevindingen uit. 5. Vereist het onderzoek van de rekening en verantwoording bijzondere boekhoudkundige kennis, dan kan de commissie zich door een deskundige doen bijstaan. Eventueel daaraan verbonden kosten worden door de vereniging gedragen. Het bestuur is binnen veertien dagen na schriftelijke aanvraag verplicht aan de commissie alle door haar gewenste inlichtingen te verschaffen, haar desgewenst de kas en de waarden te vertonen en inzage van de boeken en bescheiden der vereniging te geven. 6. De last van de commissie kan te allen tijde door de algemene vergadering worden herroepen. doch slechts door de benoeming van een andere commissie. 7. Het bestuur is verplicht de bescheiden bedoeld in de leden 2. en 3. tien jaren te bewaren.

ARTIKEL 13, ALGEMENE VERGADERINGEN. 1. Aan de algemene vergadering komen in de vereniging alle bevoegdheden toe, die niet door de wet of de statuten aan het bestuur zijn opgedragen. 2. Jaarlijks, uiterlijk zes maanden na afloop van het verenigingsjaar, wordt een algemene leden vergadering - de jaarvergadering - gehouden. In de jaarvergadering komen ondermeer aan de orde: a. het jaarverslag en de rekening en verantwoording bedoeld in artikel 12 met het verslag van de aldaar bedoelde commissie; b. de benoeming van de in artikel 12 genoemde commissie voor het volgende verenigingsjaar; c. voorziening in eventuele vacatures; d. voorstellen van het bestuur of de leden, aangekondigd bij de oproeping voor de vergadering; e. de vaststelling van het bedrag in artikel 11 lid 4 sub 1 bedoeld. 4. Voorts is het bestuur op schriftelijk verzoek van tenminste een zodanig aantal leden als bevoegd is tot het uitbrengen van een/tiende gedeelte der stemmen verplicht tot het bijeenroepen van een algemene vergadering op een termijn van niet langer dan vier weken. Indien aan het verzoek binnen veertien dagen geen gevolg wordt gegeven, kunnen verzoekers zelf tot die bijeenroeping overgaan door oproeping overeenkomstig artikel 17 of bij advertentie in tenminste een ter plaatse waar de vereniging gevestigd is veel gelezen dagblad.

ARTIKEL 14, TOEGANG EN STEMRECHT 1.Toegang tot de algemene vergadering hebben alle leden van de vereniging, alle ereleden en alle begunstigers. Geen toegang hebben geschorste leden en geschorste bestuursleden tenzij het beroep van het geschorste lid, zoals bedoeld in artikel 5 lid 6 op deze vergadering behandeld wordt. 2. Over toelating van andere dan in lid 1 bedoelde personen besliste de algemene vergadering. 3. Ieder lid van de vereniging dat niet geschorst is, heeft een stem. 4. Een lid kan zijn stem door een schriftelijk daartoe gemachtigd ander lid aanbrengen.

ARTIKEL 15. VOORZITTERSCHAP - NOTULEN. I. De algemene vergaderingen worden geleid door de voorzitter van de vereniging of zijn plaatsvervanger. Ontbreken de voorzitter en zijn plaatsvervanger, dan treedt een der andere bestuursleden door het bestuur aan te wijzen, als voorzitter op; wordt ook op deze wijze niet in het voorzitterschap voorzien, dan voorziet de vergadering daarin zelve. 2. Van het verhandelde in elke vergadering worden door de secretaris of een ander dan de voorzitter daartoe aangewezen persoon, notulen gemaakt, die door de algemene vergadering worden vastgesteld en ten blijke daarvan door de voorzitter en de notulist worden ondertekend. Zij die de vergadering bijeenroepen, kunnen een notarieel proces-verbaal van het verhandelde doen opmaken. De inhoud van de notulen of van het proces-verbaal wordt ter kennis van de leden gebracht.

ARTIKEL 16, BESLUITVORMING VAN DE ALGEMENE VERGADERING. 1. Het ter algemene vergadering uitgesproken oordeel van de voorzitter dat door de vergadering een besluit is genomen is beslissend. Hetzelfde geldt voor de inhoud van een genomen besluit voorzover gestemd over een niet schriftelijk vastgelegd voorstel. 2. Wordt echter onmiddellijk na het uitspreken van het in het eerste lid, bedoeld oordeel de juistheid daarvan betwist, dan vindt een nieuwe stemming plaats, wanneer de meerderheid vergadering of, indien de oorspronkelijke stemming niet hoofdelijk of schriftelijk geschiedde, een stemgerechtigde aanwezige dit verlangt. Door deze nieuwe stemming vervallen de rechtsgevolgen van de oorspronkelijke stemming. 3. Voor zover de statuten of de wet niet anders bepalen, worden alle besluiten van de algemene vergadering genomen met volstrekte meerderheid van de uitgebrachte stemmen. 4. Blanco uitgebrachte stemmen worden niet geacht te zijn uitgebracht. 5. Indien bij een verkiezing van personen niemand de volstrekte meerderheid heeft verkregen, heeft een tweede stemming plaats, totdat een persoon de volstrekte meerderheid heeft verkregen, hetzij tussen twee personen is gestemd en de stemmen staken. Bij gemelde herstemmingen (waaronder niet is begrepen de tweede stemming) wordt telkens gestemd tussen de personen, op wie bij de voorafgaande stemming is gestemd, evenwel uitgezonderd de persoon, op wie bij die voorafgaande stemming het geringste aantal stemmen is uitgebracht. Is bij die voorafgaande stemming het geringste aantal stemmen op meer dan een persoon uitgebracht, dan wordt door loting uitgemaakt op wie van die personen bij de nieuwe stemming geen stemmen meer kunnen worden uitgebracht. Ingeval van een stemming tussen twee personen de stemmen staken, beslist het lot wie van beide is gekozen. 6. Indien de stemmen staken over een voorstel niet rakende verkiezing van personen, dan is het verworpen. 7. Alle stemmingen geschieden mondeling, tenzij de voorzitter een schriftelijke stemming gewenst acht of een der stemgerechtigden zulks voor de stemming verlangt. Schriftelijke stemming geschiedt bij ongetekende gesloten briefjes. Besluitvorming bij acclamatie is mogelijk tenzij een stemgerechtigde hoofdelijke stemming verlangt. 8. Een eenstemmig besluit van alle leden, ook al zijn deze niet in een vergadering bijeen, heeft, mits met voorkennis van het bestuur genomen, dezelfde kracht als een besluit van de algemene vergadering. De leden moeten het besluit elk voor zich schriftelijk hebben kenbaar gemaakt. 9. Zolang in een algemene vergadering alle leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn, kunnen geldige besluiten worden genomen, mits met algemene stemmen, omtrent alle aan de orde komende onderwerpen - dus mede een voorstel tot statutenwijziging of tot ontbinding - ook al heeft geen oproeping plaats gehad of is deze niet op de voorgeschreven wijze geschied of is enig ander voorschrift omtrent het oproepen en houden van vergaderingen of een daarmee verband houdende formaliteit, niet in acht genomen.

ARTIKEL 17. BIJEENROEPING ALGEMENE VERGADERING. 1. De algemene vergaderingen worden bijeen geroepen door het bestuur. De oproeping geschiedt volgens het ledenregister bedoeld in artikel 4 lid 6. De termijn van oproeping bedraagt tenminste zeven dagen. 2. Bij een oproeping worden de te behandelen onderwerpen vermeld, onverminderd het bepaalde in artikel 18.

ARTIKEL 18, STATUTENWIJZIGING. 1. Met uitzondering van het bepaalde in artikel 16 lid 9 kan in de statuten van de vereniging geen verandering worden gebracht dan door een besluit van een algemene vergadering. waartoe is opgeroepen met de mededeling dat aldaar wijzigingen van de statuten zullen worden voorgesteld. 2. Zij die de oproeping tot de algemene vergadering ter behandeling van een voorstel tot statutenwijziging hebben gedaan. moeten tenminste veertien dagen voor de vergadering een afschrift van dat voorstel, waarin de voorgedragen wijziging woordelijk is opgenomen, op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter inzage leggen tot na afloop van de dag waarop de vergadering werd gehouden. Bovendien wordt een afschrift als hier bedoeld. aan alle leden toegezonden. 3. Een statutenwijziging treedt niet in werking, dan nadat hiervan een notariÎle akte is opgemaakt. Tot het doen verlijden van de akte zijn twee bestuursleden gezamenlijk bevoegd.

ARTIKEL 19, ONTBINDING. 1. De vereniging kan worden ontbonden door een besluit van de algemene vergadering. Het bepaalde in de leden 1 en 2 van het voorafgaande artikel is van overeenkomstige toepassing. 2. Het batig saldo na vereffening wordt vermaakt aan een daartoe door de algemene vergadering aan te wijzen liefdadige instelling. 3. Bij het besluit tot ontbinding kan echter ook een andere bestemming aan het batig saldo worden gegeven.

ARTIKEL 20, HUISHOUDELIJK REGLEMENT. De algemene vergadering kan een huishoudelijk reglement vaststellen. 2. Het huishoudelijk reglement mag niet in strijd zijn met de wet, ook waar die geen dwingend recht bevat, noch met de statuten.

ARTIKEL 21, SLOTBEPALING. 1. De vereniging is opgericht d.d. 2 juni 1972 en goedgekeurd bij Koninklijk Besluit no: 142 d.d. 29 juli 1972. 2. De vereniging is ingeschreven in het verenigingsregister van de Kamer van Koophandel te Amsterdam onder no: 530649. 3. De laatste datum waarop een statutenwijziging heeft plaatsgevonden is 10 februari 1984. AMSTERDAM, JANUARI 1992.

HUISHOUDELIJK REGLEMENT.

ARTIKEL 1. STATUTEN. De bepalingen van de statuten worden, waar nodig, geacht te zijn opgenomen in dit reglement.

ARTIKEL 2. LEDENTAL. Het aantal der leden is onbeperkt.

ARTIKEL 3. LIDMAATSCHAP. A. Zie artikel 4 van de statuten lid 1-2-3-4-5. B. De leeftijd van een lid dient op het moment van inschrijving minimaal 9 jaar te zijn. Minderjarige leden dienen: De zwemkunst machtig zijn, aan te tonen door: 1. overlegging van het zwemdiploma. 2. het afleggen van een zwemproef. ten overstaan van twee bestuursleden, of een getekende verklaring van een van de ouders of verzorgers. 3. zich medisch laten keuren bij een door de overheid daartoe bevoegde instantie. op kosten van zichzelf. indien zij in clubverband aan wedstrijden wensen deel te nemen. C. Zij worden lid voor minstens het lopend verenigingsjaar. 1. Bij inschrijving is men entree geld verschuldigd. D. Vervallen. E. Peddel en kano moeten gemerkt zijn met naam en postcode van de eigenaar, alsmede het nummer van de stallingsplaats. F. Aan het erelidmaatschap zijn geen kosten verbonden.

ARTIKEL 4. A. Clubhuis, clubterrein en botenstalling zijn alleen toegankelijk voor leden. ereleden en begunstigers. Alle leden, ereleden en begunstigers hebben het recht op deelname aan clubevenementen. B. Tijdens evenementen, kanolessen schoolkano is art.4 sub a niet van toepassing. Gebruik van verenigingsmateriaal is dan in overleg met de botenbaas of diens vervanger mogelijk. C. IntroducÈs zijn toegestaan. Zij mogen echter geen gebruik maken van verenigingsmateriaal. Het introducerend lid is verantwoordelijk voor hun gedrag. D. Huisdieren dienen altijd aangelijnd te zijn

ARTIKEL 5. Zij die wegens wanbetaling door een andere vereniging zijn geroyeerd, kunnen niet als lid worden aangenomen, dan na zuivering van hun schuld bij die vereniging.

ARTIKEL 6, CONTRIBUTIE. Het verenigingsjaar loopt van l oktober tot 30 september. De leden zijn verplicht tot het betalen van een jaarcontributie, desgewenst per 1 oktober, 1 januari, 1 april, en 1 juli te voldoen. De contributie wordt jaarlijks vastgesteld op de ledenvergadering. Deze contributie is bij vooruitbetaling verschuldigd en moet tijdig aan de penningmeester worden voldaan. Het entree geld wordt eveneens jaarlijks op de algemene ledenvergadering vastgesteld.

ARTIKEL 7. A. Leden die boten p het terrein of in de loodsen stallen zijn liggeld verschuldigd. Bootstalling is voor eigen risico. Voor meerpersoons boten of meerdere boten wordt extra stallingsgeld geheven. Deze extra kano-betalingsgelden worden tegelijk met de contributie vastgesteld. B. De leden, die gebruik willen maken van een verenigingsboot, dienen een extra bedrag te betalen, dat eveneens jaarlijks op de algemene ledenvergadering wordt vastgesteld. C. Ieder lid mag maximaal twee kano's bij vereniging stallen, dit kan slechts na overleg met het bestuur, en indien er voldoende plaats aanwezig is.

ARTIKEL 8. In de contributies zijn de bijdragen aan overkoepelende organisaties inbegrepen. De verplichte NKB contributie wordt apart vermeld op de contributienota.

ARTIKEL 9. CLUBTENUE . Ieder lid is verplicht bij het varen in clubverband fatsoenlijk gekleed te gaan. Het clubtenue is een geel shirt met een witte broek. Het clubtenue dient gedragen te worden als men deelneemt aan wedstrijden in verenigingsverband. Een afwijkende kleur van dit tenue kan in overleg met de wedstrijdcommissie worden vastgesteld.

ARTIKEL 10. SCHORSING EN ROYEMENT. De leden zijn verplicht maatregelen door het bestuur genomen, op te volgen evenals de besluiten van een ledenvergadering. Ongeacht of zij al dan niet bij het nemen van die besluiten aanwezig waren.

ARTIKEL 11, WANGEDRAG. Wanneer een lid zich in de vereniging in het algemeen niet behoorlijk gedraagt, of meer in het bijzonder tijdens wedstrijden, tochten, bijeenkomsten of training, althans in clubverband, onbehoorlijk optreedt, wordt zulks aangemerkt als wangedrag.

ARTIKEL 12. SCHORSING. Wanneer een lid zich schuldig maakt aan wangedrag of inbreuk maakt op of nalatig is in het nakomen van de bepalingen vervat in artikelen 6, 7 en 9, of op ander wijze handelt in strijd met het belang en de waardigheid van de vereniging. kan het bestuur tot schorsing van zulk een lid overgaan. Onder schorsing wordt verstaan: Het tijdelijk vervallen van alle rechten aan het lidmaatschap verbonden. terwijl de verplichting tegenover de vereniging blijven bestaan. De eerstvolgende ledenvergadering oordeelt over een eventuele handhaving der schorsing. vervallenverklaring of wel royement.

ARTIKEL 13. DONATIE. De donatie wordt jaarlijks vastgesteld op de algemene ledenvergadering. ARTIKEL 14. BESTUUR. Het bestuur bestaat uit tenminste vijf leden. namelijk voorzitter, secretaris, penningmeester en commissarissen.

ARTIKEL 14 A. TERREINBEHEERDER C.Q. BOTENBAAS. De terreinbeheerder c.q. botenbaas heeft de zorg voor en over de terreinen en opstallen van de vereniging alsmede het botenbezit van de vereniging. Ook heeft hij zorg over het gereedschap dat hem ten dienste staat om zijn functie naar behoren te kunnen uitvoeren. De terreinbeheerder c.q. botenbaas hoeft niet per definitie lid te zijn van het bestuur. Is hij geen lid van het bestuur. dan zal hij rechtstreeks verantwoording schuldig zijn aan de voorzitter of aan een door het bestuur gekozen bestuurslid. De terreinbeheerder c.q. botenbaas zal bestuursvergaderingen zo vaak bijwonen als gewenst.

ARTIKEL 15. VERKIEZINGEN. De leden van het bestuur worden uit en door de leden op de jaarlijkse algemene ledenvergadering gekozen. voor een periode van drie jaar. De regeling van aftreding van het bestuur is als volgt: le de voorzitter, 2e de secretaris, 3e de penningmeester, De bestuursleden zijn terstond herkiesbaar.

ARTIKEL 16. TUSSENTIJDSE VACATURE. Bij het tussentijds ontstaan van een vacature in het bestuur zal door het bestuur in de vacature worden voorzien uit de zittende bestuursleden. tot aan de eerstvolgende jaarlijkse algemene ledenvergadering. teneinde in die vacature te voorzien. Het aldus tussentijds gekozen bestuurslid zal voor de zelfde tijd zitting hebben als het door hem vervangen bestuurslid nog zitting had.

ARTIKEL 17. WERKZAAMHEDEN. De werkzaamheden van het bestuur zijn als volgt: De voorzitter is belast met de leiding van alle vergaderingen. Hij maakt de agenda's voor de vergadering op, in overleg met de secretaris. Hij draagt zorg voor de uitvoering van alle besluiten in de vergadering genomen. Hij houdt in overleg met de andere bestuursleden, toezicht op de belangen van de vereniging. De secretaris voert de correspondentie uit naam en in overleg met het bestuur. Hij draagt zorg voor het convoceren van de vergaderingen etcetera. Hij houdt de notulen van de vergadering bij, en een nauwkeurige lijst van leden en donateurs wordt door hem aangehouden. In de jaarlijkse algemene ledenvergadering brengt hij een door het bestuur goedgekeurd verslag uit van de werkzaamheden van de vereniging gedurende het afgelopen jaar. Hij vervangt de voorzitter bij diens ontstentenis. De penningmeester draagt zorg voor de invordering van alle inkomsten van de vereniging en verricht alle betalingen voor de vereniging. Hij houdt de kas en boekt alle inkomsten en uitgaven van de vereniging. Tevens houdt hij boek van alle eigendommen van de vereniging. Op de jaarlijkse algemene ledenvergadering geeft hij een door het bestuur en de kascommissie goedgekeurd overzicht van de ontvangsten en uitgaven over het afgelopen verenigingsjaar. Hij is verplicht aan het bestuur, op diens verlangen ten alle tijden inzage van de boeken te verstrekken en geeft, zo dit gewenst wordt op een bestuursvergadering een overzicht van de financiÎle toestand van de vereniging. De commissarissen moeten, indien en voorzover dit door het bestuur nodig wordt geacht, ieder der voornoemde bestuursleden behulpzaam zijn en zo nodig vervangen. Tevens zijn het bestuur en de ledenvergadering bevoegd hen met bijzondere functies te bekleden.

ARTIKEL l8. SCHORSING BESTUURSLID. Een bestuurslid, dat zijn taak niet naar behoren verricht of daartoe onbekwaam blijkt, kan door het bestuur in de uitoefening van zijn functie worden geschorst. De eerstvolgende ledenvergadering oordeelt over eventuele opheffing of verlenging van de schorsing, dan wel over te geven ontslag. Voor de terreinbeheerder c.q. botenbaas, zijnde geen bestuurslid, gelden dezelfde regels.

ARTIKEL 19, COMMISSIES. Er bestaat in de vereniging een vaste commissie, te weten de kascommissie. De kascommissie bestaat uit drie leden. Zij worden op de jaarlijkse algemene ledenvergadering voor de tijd van een jaar gekozen. Zij zijn niet terstond herkiesbaar. Uit praktische overwegingen kan een lid twee jaar achtereen zitting blijven hebben. Zij controleren de kas van de vereniging na overleg met het bestuur en ongeveer 14 dagen voor de jaarlijkse algemene ledenvergadering, op welke vergadering zij verslag uitbrengt van haar bevindingen. In geval van door haar ontdekte onregelmatigheid in beheer van de penningmeester, moet zij terstond de voorzitter hiervan schriftelijk in kennis stellen.

ARTIKEL 20, COMMISSIE AD HOC. Zowel het bestuur als de ledenvergadering zijn bevoegd commissies ad hoc samen te stellen, voor het uitvoeren van bepaalde taken, de sport en het verenigingsleven betreffende.

ARTIKEL 21 Tenminste een lid van het bestuur bij voorkeur een commissaris, zal deel uitmaken van een benoemde commissie ad hoc. Is er geen bestuurslid beschikbaar, dan zal een commissie lid als ad hoc commissaris aan het verenigingsbestuur worden toegevoegd.

ARTIKEL 22. De leden zijn verplicht, bij voorkomende gevallen, de aanwijzingen van de commissie en haar leden op te volgen. Niet nakomen hiervan zal worden aangemerkt als wangedrag.

ARTIKEL 23, SCHORSING COMMISSIELID. Een commissielid dat zijn taak niet naar behoren vervult of daartoe onbekwaam blijkt, kan door het bestuur in het uitoefenen van zijn functie worden geschorst. De eerstvolgende ledenvergadering oordeelt over eventuele opheffing of verlenging van de schorsing dan wel over te geven ontslag.

ARTIKEL 24, VERGADERINGEN. De vergaderingen worden onderscheiden in: a. jaarlijkse algemene ledenvergadering, b. ledenvergadering, c. buitengewone ledenvergaderingen. Jaarlijks uiterlijk zes maanden na afloop van het verenigingsjaar wordt de jaarlijkse algemene leden vergadering gehouden. Ledenvergaderingen worden zo dikwijls gehouden als door het bestuur wenselijk wordt geacht. Op verzoek van 1/5 van het aantal stemgerechtigde leden, of op verzoek van het bestuur kan een buitengewone ledenvergadering worden gehouden. Bestuursvergaderingen worden naar behoefte gehouden. Bestuursvergaderingen worden op de gebruikelijke wijze geconvoceerd. Ieder lid heeft het recht om een bestuursvergadering bij te komen wonen om voorstellen te doen, kwesties of problemen te bespreken, zowel voor zichzelf als in het algemeen belang van de vereniging. Bestuursvergaderingen worden gehouden op verzoek van de voorzitter of ten minste twee bestuursleden.

ARTIKEL 25 Om op een ledenvergadering geldige besluiten te nemen, moet tenminste 2/5 van het aantal stemgerechtigde leden aanwezig zijn. Voldoet een vergadering hieraan niet, dan kan een andere vergadering worden uitgeschreven, waarvan convocatie met omschrijving van redenen, die ongeacht het aantal verschenen leden, geldige besluiten kan nemen over onderwerpen, die in de voorafgaande vergadering reeds ter sprake kwamen en waarover een stemming bepaald was. ARTIKEL 26. Een bestuursvergadering is geldig, wanneer tenminste de kleinste meerderheid aanwezig is.

ARTIKEL 27. AGENDA. De agenda van de jaarlijkse algemene ledenvergadering moet behelzen: a. de notulen van de vorige algemene leden vergadering, b. jaarverslag van de secretaris, c. jaarverslag van de penningmeester, d. jaarverslag kascommissie, e. verkiezing bestuursleden, f. verkiezing commissies.

ARTIKEL 28. STEMMINGEN. Zie artikel 16 van de statuten.

ARTIKEL 29, STEMBRIEFJES. Stembriefjes die meer behelzen dan de naam van de kandidaat, zijn van onwaarde.

ARTIKEL 30. MEDEDELINGEN. Mededelingen worden de leden bekent gemaakt op de ledenvergaderingen, op het mededelingenbord, dat op een zichtbare plaats op (in) het clubhuis(terrein) is aangebracht. of door middel van een circulaire of in het clubblad.

ARTIKEL 31. WIJZIGINGEN. Wijzigingen in het reglement kunnen met inachtneming van artikel 28 te allen tijden op een leden vergadering worden aangebracht. doch slechts met een meerderheid van 2/3 van het totaal geldig uitgebrachte stemmen. Onder diezelfde voorwaar de kan tijdelijk en in bijzondere gevallen van het reglement worden afgeweken.

ARTIKEL 32. In gevallen waarin het reglement niet voorziet. beslist het bestuur in gebondenheid aan de statuten. Acht het bestuur een te nemen beslissing van te ingrijpende aard, dan zal op een ledenvergadering hierover worden gehandeld.

ARTIKEL 33A. Het bestuursreglement 'Alcohol in kantine kanovereniging sloterplas amsterdam' is overkort deel van dit huishoudelijk reglement (Dit volgt uit de nieuwe Drank en Horeca wetgeving)

ARTIKEL 33B. Roken in de verenigings accomodaties is uitsluitend in de kantine toegestaan vanaf 22:00 uur tot aan sluitingstijd.

AMSTERDAM 7 maart 2004.

Huishoudelijk Reglement is gewijzigd tijdens de Algemene Ledenvergadering van 7 maart 2004.

Alle vorige uitgaves komen hiermee te vervallen.

(NB: De nederlandse wetgeving is inmiddels gewijzigd waardoor artikel 33B bij een volgende ledenvergadering gewijzigd moet worden in: 'Roken in de vereniginsaccomodaties is niet toegestaan'.)

Bestuursreglement 'alcohol in kantine kanovereniging sloterplas amsterdam.'

Preambule In overweging nemende dat: sportverenigingen op basis van de Drank- en Horecawet dienen te beschikken over een bestuursreglement; in dit verband met "sportvereniging" wordt bedoeld: een sportvereniging met een kantine in eigen beheer, aangesloten bij een erkende sportbond; de sportkantine met een drank- en horecavergunning in de wet wordt beschouwd als een horecalokaliteit, hetgeen betekent dat er ter plaatse bedrijfsmatig of tegen betaling alcoholhoudende dranken worden verstrekt; een bestuursreglement regels dient te bevatten die verantwoorde verstrekking van alcoholhoudende drank in de sportkantine waarborgen; in een bestuursreglement tevens paracommercie bepalingen zijn opgenomen die tot doel hebben ongeoorloofde vormen van concurrentie met de reguliere horeca te voorkomen; het volgen van de regels inzake ongeoorloofde concurrentie kunnen de Belastingdienst overtuigen van het niet-commerciële karakter van de horeca-activiteiten in een vereniging; heeft het bestuur het volgende bestuursreglement 'alcohol in sportkantines' vastgesteld danwel laten bekrachtigen door de algemene vergadering van de vereniging.

Vastgesteld tijdens de bestuursvergadering 4 februari 2003. Hans Hulst voorzitter. Martin Keereweer secretaris . Leidinggevenden: Juliette de Vries. Martin Keereweer. Beide in bezit van de SVH verklaring Sociale Hygiëne. Barvrijwilligers: Juliette de Vries Martin keereweer Gert van der Kroon Hans Hulst Marianne Deiman Jan van der Kroon Rob van der velde Jan van de Brink Hebben de verkorte instructie sociale hygiëne ontvangen Model bestuursreglement 'alcohol in sportkantines' Paragraaf 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen a) Alcoholhoudende dranken: Zwak-alcoholhoudende drank: bier, wijn en gedistilleerd met minder dan 15% alcohol Sterke drank: gedistilleerd met 15% alcohol of meer. b) Sociale Hygiëne: Met Sociale Hygiëne wordt bedoeld dat mensen gezond met elkaar omgaan; dat ze rekening houden met elkaars waarden, normen en rollen. In de sportkantine gaat het vooral om kennis van en inzicht in de invloed van alcoholgebruik (en- misbruik) en hoe men verantwoord alcoholgebruik in de kantine kan bevorderen. Belangrijk hierbij zijn huis- en gedragsregels en sociale vaardigheden om deze regels uit te dragen en na te leven. Verder houdt Sociale Hygiëne kennis in van de Drank- en Horecawet en verwante regelgeving en de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken, van verschillende bedrijfsformules en doelgroepen en van technische, bouwkundige en ruimtelijke voorzieningen van de inrichting. c) Leidinggevenden: Het bestuur heeft twee leden aangewezen als leidinggevenden. Zij zijn tenminste 21 jaar oud, in het bezit van de verklaring Sociale Hygiëne en voldoen aan de eisen van zedelijkheid en staan als zodanig vermeld op de vergunning van de vereniging. Zij kunnen de onmiddellijke leiding geven aan de uitoefening van de horeca-werkzaamheden in de sportkantine. Zie blad 3 voor namen leidinggevenden. d) Barvrijwilliger: Een vrijwilliger, die - op tijden dat er alcohol wordt verstrekt -, de barwerkzaamheden in de sportkantine uitvoert. Kwalificatienormen voor barvrijwilligers zijn vastgelegd in artikel 7 van dit bestuursreglement.

Artikel 2 Wettelijke bepalingen Uit oogpunt van verantwoorde alcoholverstrekking moeten de volgende wettelijke bepalingen worden nageleefd: Verkoop van alcoholhoudende drank aan personen jonger dan 16 jaar is verboden. Verkoop van sterke drank aan personen jonger dan 18 jaar is verboden. Leeftijdsgrenzen en schenktijden moeten zichtbaar in de kantine worden opgehangen. De verstrekker van alcohol dient bij de aspirant-koper de leeftijd vast te stellen, tenzij betrokkene onmiskenbaar de vereiste leeftijd heeft bereikt. Geen alcoholhoudende drank wordt verstrekt als dit leidt tot verstoring van de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid. Het is niet toegestaan alcoholhoudende drank te vertrekken aan dronken personen. Het is verboden personen toe te laten in de kantine die dronken zijn of onder invloed zijn van andere psychotrope stoffen.

Artikel 3 Vaststellen en wijzigen Het bestuur legt dit bestuursreglement ter vaststelling voor aan de Algemene Ledenvergadering, dan wel - indien de vaststellingsbevoegdheid bij het bestuur berust - stelt het reglement zelf vast. Wijzigingen van het bestuursreglement komen op dezelfde wijze tot stand. Het bestuursreglement moet worden voorgelegd aan de gemeente bij de aanvraag van een nieuwe drank- en horecavergunning. De gemeente toetst het bestuursreglement aan de Drank- en Horecawet. Het bestuursreglement treedt op hetzelfde moment in werking als de ingangsdatum van de af te geven drank- en horecavergunning. Wijzigingen van het bestuursreglement worden op gelijke wijze getoetst door de gemeente. Indien een bestuursreglement is vastgesteld zÚnder de concrete noodzaak een nieuwe drank- en horecavergunning aan te vragen, maar teneinde bepalingen inzake paracommercie vast te leggen, wordt het bestuursreglement op gelijke wijze getoetst door de gemeente met dien verstande dat de bepalingen inzake paracommercie met onmiddellijke ingang voor de vereniging van kracht zijn. Paragraaf 2 Sociaal Hygiënische bepalingen

Artikel 4 Aanwezigheid Op de momenten dat in de sportkantine alcoholhoudende drank wordt geschonken, is er altijd ofwel een leidinggevende aanwezig die in het bezit is van de verklaring Sociale HygiÎne ofwel een barvrijwilliger die een verplichte instructie verantwoord alcoholgebruik heeft gevolgd.

Artikel 5 Huis- en gedragsregels Het is niet toegestaan zelf meegebrachte alcoholhoudende drank te gebruiken in de kantine of elders op het terrein van de vereniging. Het is niet toegestaan om in de kantine gekochte alcoholhoudende drank elders (bijvoorbeeld in de kleedkamers) te nuttigen dan in de kantine of op het terras. Er wordt geen alcohol geschonken aan: Jeugdleiders, trainers van jeugdelftallen en andere begeleiders van de jeugd tijdens de uitoefening van hun functie; Personen die fungeren als chauffeur bij het vervoer van spelers. Het bestuur wil voorkomen dat personen met meer dan het toegestane promillage alcohol aan het verkeer deelnemen. Op basis daarvan kan de verstrekking van alcoholhoudende drank worden geweigerd. Leidinggevenden en barvrijwilligers (in de zin van het bepaalde in artikel 1) drinken geen alcohol gedurende hun bardienst. Prijsacties die het gebruik van alcohol stimuleren, zoals "happy hours", "meters bier" en "rondjes van de zaak" zijn in de kantine niet toegestaan. Vanuit het oogpunt van na te streven alcoholmatiging wordt het gebruik van alcoholvrije drank gepromoot, onder andere door die goedkoper aan te bieden dan alcoholhoudende drank. Personen die agressie of ander normafwijkend gedrag vertonen worden door de dienstdoende leidinggevende of barvrijwilliger uit de kantine verwijderd.

Artikel 6 Openingstijden en schenktijden 1. De openingstijden van de kantine zijn conform de drank- en horecavergunning: woensdag van 18 tot 23 uur vrijdag van 18 tot 23 uur zaterdag van 11 tot 18 uur en van 20 tot 23 uur zondag van 11 tot 18 uur 2. Op de volgende tijdstippen wordt conform de drank- en horecavergunning alcohol geschonken: woensdag van 18 tot 23 uur vrijdag van 18 tot 23 uur zaterdag van 11 tot 18 uur en van 20 tot 23 uur zondag van 11 tot 18 uur 3. Als tijdens de schenktijden van de kantine 25% of meer van de aanwezigen jonger is dan 18 jaar, wordt er geen alcohol geschonken.

Artikel 7 Kwalificatienormen en instructie verantwoord alcoholgebruik voor barvrijwilligers Voor de barvrijwilligers zijn de volgende kwalificatienormen vastgesteld. Barvrijwilligers: zijn tenminste 18 jaar oud; hebben een instructie verantwoord alcoholgebruik gevolgd; staan als zodanig bij de vereniging geregistreerd, en zijn betrokken bij de vereniging, als lid, dan wel anderszins (bijvoorbeeld als ouder of verzorger van minderjarige verenigingsleden). Een instructie verantwoord alcoholgebruik voor barvrijwilligers wordt gegeven door een terzake deskundige en bestaat minimaal uit een voorlichting van 2 uur.

Artikel 8 Voorlichting Schenktijden, leeftijdsgrenzen (artikel 2 lid1, 2 en 3), huis- en gedragsregels en paracommercie bepalingen worden goed zichtbaar in de kantine opgehangen. Het bestuur schenkt aandacht aan publicitaire acties in het kader van verantwoord alcoholgebruik Het bestuur onderschrijft de bestaande regelingen omtrent reclame-uitingen voor alcoholhoudende dranken.

Artikel 9 Handhaving, klachtenprocedure en sancties Conform het gestelde in artikel 45 van de Drank- en Horecawet zijn het bestuur van de vereniging en de leidinggevenden belast met de algemene leiding over de sportkantine. Zij zijn derhalve beiden verantwoordelijk voor de naleving van de wet en dus van dit reglement. Gegronde klachten over de toepassing van de artikelen 1 tot en met 8 van dit reglement dienen onverwijld ter kennis te worden gebracht van het bestuur van de vereniging. Uit hoofde van zijn verantwoordelijkheid voor de naleving zal het bestuur bij overtreding van (Eén van) de regels uit dit reglement ten opzichte van betrokkene(n), zijnde de consument dan wel de verstrekker (leidinggevende of de barvrijwilliger) gebruik maken van zijn sanctiebevoegdheden op grond van de statuten en het huishoudelijk reglement. Het bestuur verifieert de klacht, hoort zonodig de klager en treft bij gegrondbevinding van de klacht binnen twee maanden maatregelen om herhaling te voorkomen. Het bestuur brengt het resultaat van de afweging ter kennis van de indiener van de klacht. Eenieder kan gegronde klachten over de overtreding(en) van de Drank- en Horecawet indienen bij de gemeente of de Keuringsdienst van Waren. Paragraaf 3 Paracommercie bepalingen

Artikel 10 Toegelaten horeca-activiteiten De sportvereniging zal slechts die horeca-activiteiten uitoefenen met inachtneming van het hierna onder 2. en 3. bepaalde. De sportvereniging zal geen horeca-activiteiten uitoefenen ten behoeve van bijeenkomsten die worden gehouden wegens gebeurtenissen in de privé-sfeer van leden en bijeenkomsten voor niet-leden. De horeca-activiteiten worden door de sportvereniging slechts uitgeoefend ten aanzien van personen die bij de activiteiten van de sportvereniging in de ruimste zin van het woord betrokken zijn, met inachtneming van het hierna onder 3. bepaalde. Het uitoefenen van horeca-activiteiten door de sportvereniging jegens niet bij de sportvereniging aangesloten personen geschiedt uitsluitend Eén uur voor, tijdens en Eén uur na: - wedstrijden; - toertochten; - verenigingsdagen en avonden; - trainingen; - overige activiteiten van de sportvereniging binnen het kader van de doelstelling, te weten het doen beoefenen en het bevorderen van sport, alsmede het stimuleren en organiseren van activiteiten die in het kader van de sport de ontwikkeling, de vorming en de recreatie van de mens beogen. Voor zover niet binnen de hiervoor genoemde doelstelling vallend, zal de kantine en/of de inventaris (met name het meubilair en het serviesgoed) niet door de sportvereniging aan derden worden verhuurd of ter beschikking worden gesteld. Geen reclame mag worden gemaakt door de sportvereniging voor niet binnen de doelstelling vallende resp. andere horeca-activiteiten dan die welke zijn toegelaten als omschreven in dit artikel 10.

Artikel 11 Handhaving, klachtenprocedure en sancties Conform het gestelde in artikel 45 van de Drank- en Horecawet zijn het bestuur van de vereniging en de leidinggevenden belast met de algemene leiding over de sportkantine. Zij zijn derhalve beiden verantwoordelijk voor de naleving van de wet en dus van dit reglement, inclusief de paracommercie-bepalingen. Gegronde klachten over de toepassing van het gestelde in artikel 10 dienen door rechtstreeks belanghebbenden onverwijld ter kennis te worden gebracht, van het bestuur en de overkoepelende sportbond. Tot de rechtstreeks belanghebbenden behoren in ieder geval de plaatselijke reguliere horecaondernemers. Een klacht kan dan door hen zelf, dan wel door de Koninklijke Horeca Nederland of via haar plaatselijke of regionale afdeling ingediend worden. De overkoepelende sportbond verifieert de klacht, hoort zonodig de klager en treft bij gegrondbevinding van de klacht maatregelen om herhaling te voorkomen. Het brengt het resultaat van de afwegingen ter kennis van de indiener van de klacht en van de betreffende vereniging. Blijft het verenigingsbestuur in het kader van het hiervoor in punt 3 gestelde in gebreke, respectievelijk is er sprake van een nieuwe klacht inzake een nieuw feit, dezelfde vereniging betreffend, dan treft de sportbond zo nodig tuchtrechtelijke maatregelen jegens de vereniging binnen twee maanden na ontvangst van de laatste klacht, en brengt het resultaat van de afwegingen ter kennis van de indiener(s) van de klacht(en) en van NOC*NSF.

Colofon Gemaakt naar voorbeeld van het model bestuursreglement 'alcohol in sportkantines' van NOC*NSF Samenstelling en redactie NOC*NSF Breedtesport Vormgeving en opmaak Daarom Ontwerpburo, Arnhem Druk Drukkerij De Rijn, Dieren Productiebegeleiding NOC*NSF Communicatie & Marketing Publicatienummer: NOC*NSF 521 NOC*NSF Sector Breedtesport Postbus 302 6800 AH Arnhem Telefoon: 026-4834739 Fax: 026-4822809 www.sport.nl

Kanovereniging Sloterplas
Christoffel Plantijngracht 1